Tuesday, December 7, 2021
Home Blog

Din Topraisar în Părincea, pe calea Zoom

0

De-a lungul săptămânii, am organizat evenimentele de lansare a zDemocracy in județele vizate de proiect. Am deschis Zoom-ul și am fost, măcar în spirit, prin comunele Beceni, Maxineni, Parincea, Vidra și Topraisar. Am întâlnit oameni fantastici, tineri și profesori care ne-au primit cu brațele (digitale) deschise. Ei vor fi în atenția și efortul nostru de a construi inițiative locale de succes, de a dezvolta atât capacitatea profesorilor de a susține democrația participativă și civismul din comunitățile acestora, dar și de a educa tinerii în privința drepturilor, liberăților și responsabilităților democratice.

I-am întrebat pe mulți ce super-puteri își doresc, iar pe lângă cele atât de cunoscute în fime și seriale, ne-am dat rapid seama că mulți elevi își doresc o întoarcere la normalitate. Pandemia ne-a limitat, din această perspectivă. Am simțit cum mulți identifică, chiar și în subconștient, nevoia de conectare la comunitate. Este un prim pas de identificare a unei probleme, pe baza căreia putem lucra spre bine, în scopul proiectului.

Cinci licee ni se alătură în proiect

0

Ne bucurăm să anunțăm parteneriate cu cinci licee, in cadrul proiectului nostru:

Liceul Tehnologic din comuna Beceni, județul Buzau
Liceu Tehnologic din comuna Măxineni, județul Brăila
Liceu agricol din comuna Parincea, județul Bacău
Liceul Tehnologic din comuna Vidra, județul Vrancea
Liceu Tehnologic din comuna Topraisar, județul Constanța

Elevii și profesorii din cele cinci locații vor fi implicați într-un proces direct de conștientizare democratică și civică prin derularea unui set integrat de activități care vizează conștientizarea civică și participarea la viața comunității.

Timp de 14 luni, proiectul urmărește creșterea nivelului de implicarea a 100 de tineri între 14 și 24 de ani și 100 de profesori din 5 comunități insuficient deservite în procesele publice de luare a deciziilor, prin parcurgerea unui curriculum care va oferi cunoștințe, competențe și instrumente participative, încorporând valori democratice, educarea asupra sistemului legislativ, utilizarea pârghiilor democratice și investigarea și gestionarea sănătoasă a fluxului de info relevante.

Cele cinci comunități deservite sunt din județele Băcău, Brăila, Buzău, Constanța și Vrancea. În studiul pe care l-am efectuat asupra celor 5 județe, am monitorizat participarea scăzută a cetățenilor (la procesele de luare a deciziilor publice și la vot din 2016 și 2019), rezultând aproximativ 40 de localități în bazinul de comunități marginalizate sever și cu o populație de peste 20% de etnie romă. Bazinul larg a fost ingustat cu criterii precum existența unui liceu, astfel fiind redus la jumătate.

De unde pornim

0

Interactivitatea rețelelor sociale depărtează tinerii de sursele de știri clasice, cu implicații directe în activism, implicare civică și participare. Nici educația clasică, formală, nu dezvoltă implicarea civică necesară. Peste 80% din tinerii cu vârste cuprinse între 14-29 de ani afirmă că nu au semnat o listă cu revendicări politice, iar peste 78% nu au participat la o demonstrație (conform studiu FES). Sunt statistici care trădează o lipsă în privința cunoștințelor legate de procesele democratice, dar și a implicării directe într-o democrație funcțională.

Lipsa de conexiune structurată cu societatea largă a comunităților sărace duce la o mentalitate net pro-emigrare și la neasumare socială participativă, în special a populației tinere caracterizata de anomie: 83% din tineri consideră că societatea românească nu îi valorifică suficient și aceasta percepție îi împiedică să își satisfacă nevoile de bază, trăind în imposibilitatea de a-si construi identitatea, de a deveni autonomi și de a-și asuma acțiuni eficiente într-o lume privită ca dezorganizată (studiu Schultz Consulting/Proiect Lucratorul de Tineret- eșantion 1859 tineri).

De aceea, timp de 14 luni, proiectul urmărește creșterea nivelului de implicarea a 100 de tineri (14 și 24 de ani) și 100 de profesori din 5 comunități insuficient deservite în procesele publice de luare a deciziilor publice, prin parcurgerea unui curriculum care va oferi cunoștințe, competențe și instrumente participative, încorporând valori democratice, educarea asupra sistemului legislativ, utilizarea pârghiilor democratice și investigarea și gestionarea sănătoasă a fluxului de informații relevante.

Adițional, proiectul are ca obiectiv consolidarea unei pepiniere de 200 de cetățeni informați și activi provenind din 5 comunități deservite, care vor demara 5 inițiative care au ca obiectiv promovarea transparenței decizionale în sectorul public. Inițiativele vor îmbrăca forma unei campanii de monitorizare publice, etapele de investigație și luare a măsurilor/propunerilor respectând specificul social, economic și politic al fiecărei comunități.

La nivel național, zDemocracy își propune creșterea cunoștințelor cu privire la drepturile civice și implicare în luarea deciziilor publice prin dezvoltarea unei platforme educaționale digitale de tip web novel, angajând a minim 1000 de cetățeni (20% 14-24 ani) într-un proces interactiv de învățare prin care utilizatorii își vor dezvolta cunoștințe și aptitudini de participare civică și de analiză critică a informațiilor din mass-media care influențează dezvoltarea comunității.

Acest site folosește tehnologii de tip cookie, care ajută la o mai bună funcționare a sa pe platformele de pe care este vizitat. Informații suplimentare se pot găsi pe paginile legate de Cookies, confidențialitatea datelor, precum și pe pagina Termene și condiții.

Privacy Settings saved!
Confidențialitate

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Refuz toate cookie-urile
Accept toate cookie-urile